Асабіста мяне Бог шмат разоў вучыў, што першае захапленне чалавекам яшчэ ні аб чым не гаворыць. Бывае, праходзіць год – два, і ты раптам заўважаеш багацце ўнутранага свету нейкага чалавека, на якога раней нават не звяртаў увагі. Не звяртаў увагі, бо заўважаў усё больш у людзях толькі знешнія рысы ці якасці. А тут была шэрая, ціхая мыш… Маю шмат такіх гісторый. І не раз пасля толькі сам сабе здзіўляюся: як я мог не заўважыць такое класнае Божае дзіця?.. БОГ ГЛЯДЗІЦЬ НА СЭРЦА

И сказал Господь Самуилу: наполни рог твой елеем и пойди; Я пошлю тебя к Иессею Вифлеемлянину, ибо между сыновьями его Я усмотрел Себе царя. И когда они пришли, он, увидев Елиава, сказал: верно, сей пред Господом помазанник Его! Но Господь сказал Самуилу: не смотри на вид его и на высоту роста его; Я отринул его; Я [смотрю не так], как смотрит человек; ибо человек смотрит на лице, а Господь смотрит на сердце. И позвал Иессей Аминадава и подвел его к Самуилу, и сказал Самуил: и этого не избрал Господь. И подвел Иессей Самму, и сказал [Самуил]: и этого не избрал Господь. Так подводил Иессей к Самуилу семерых сыновей своих, но Самуил сказал Иессею: [никого] из этих не избрал Господь. И сказал Самуил Иессею: все ли дети здесь? И отвечал Иессей: есть еще меньший; он пасет овец. И сказал Самуил Иессею: пошли и возьми его, ибо мы не сядем обедать, доколе не придет он сюда. И послал [Иессей] и привели его. Он был белокур, с красивыми глазами и приятным лицем. И сказал Господь: встань, помажь его, ибо это он. И взял Самуил рог с елеем и помазал его среди братьев его, и почивал Дух Господень на Давиде с того дня и после (1 Царства 16,6-13).

И, проходя, увидел человека, слепого от рождения. Ученики Его спросили у Него: Равви! кто согрешил, он или родители его, что родился слепым? Иисус отвечал: не согрешил ни он, ни родители его, но [это для] [того], чтобы на нем явились дела Божии. Мне должно делать дела Пославшего Меня, доколе есть день; приходит ночь, когда никто не может делать. Доколе Я в мире, Я свет миру. Сказав это, Он плюнул на землю, сделал брение из плюновения и помазал брением глаза слепому, и сказал ему: пойди, умойся в купальне Силоам, что значит: посланный. Он пошел и умылся, и пришел зрячим. Тут соседи и видевшие прежде, что он был слеп, говорили: не тот ли это, который сидел и просил милостыни? Иные говорили: это он, а иные: похож на него. Он же говорил: это я. Тогда спрашивали у него: как открылись у тебя глаза? Он сказал в ответ: Человек, называемый Иисус, сделал брение, помазал глаза мои и сказал мне: пойди на купальню Силоам и умойся. Я пошел, умылся и прозрел. Тогда сказали ему: где Он? Он отвечал: не знаю. Повели сего бывшего слепца к фарисеям. А была суббота, когда Иисус сделал брение и отверз ему очи. Спросили его также и фарисеи, как он прозрел. Он сказал им: брение положил Он на мои глаза, и я умылся, и вижу. Тогда некоторые из фарисеев говорили: не от Бога Этот Человек, потому что не хранит субботы. Другие говорили: как может человек грешный творить такие чудеса? И была между ними распря. Опять говорят слепому: ты что скажешь о Нем, потому что Он отверз тебе очи? Он сказал: это пророк. Тогда Иудеи не поверили, что он был слеп и прозрел, доколе не призвали родителей сего прозревшего и спросили их: это ли сын ваш, о котором вы говорите, что родился слепым? как же он теперь видит? Родители его сказали им в ответ: мы знаем, что это сын наш и что он родился слепым, а как теперь видит, не знаем, или кто отверз ему очи, мы не знаем. Сам в совершенных летах; самого спросите; пусть сам о себе скажет. Так отвечали родители его, потому что боялись Иудеев; ибо Иудеи сговорились уже, чтобы, кто признает Его за Христа, того отлучать от синагоги. Посему-то родители его и сказали: он в совершенных летах; самого спросите. Итак, вторично призвали человека, который был слеп, и сказали ему: воздай славу Богу; мы знаем, что Человек Тот грешник. Он сказал им в ответ: грешник ли Он, не знаю; одно знаю, что я был слеп, а теперь вижу. Снова спросили его: что сделал Он с тобою? как отверз твои очи? Отвечал им: я уже сказал вам, и вы не слушали; что еще хотите слышать? или и вы хотите сделаться Его учениками? Они же укорили его и сказали: ты ученик Его, а мы Моисеевы ученики. Мы знаем, что с Моисеем говорил Бог; Сего же не знаем, откуда Он. Человек [прозревший] сказал им в ответ: это и удивительно, что вы не знаете, откуда Он, а Он отверз мне очи. Но мы знаем, что грешников Бог не слушает; но кто чтит Бога и творит волю Его, того слушает. От века не слыхано, чтобы кто отверз очи слепорожденному. Если бы Он не был от Бога, не мог бы творить ничего. Сказали ему в ответ: во грехах ты весь родился, и ты ли нас учишь? И выгнали его вон. Иисус, услышав, что выгнали его вон, и найдя его, сказал ему: ты веруешь ли в Сына Божия? Он отвечал и сказал: а кто Он, Господи, чтобы мне веровать в Него? Иисус сказал ему: и видел ты Его, и Он говорит с тобою. Он же сказал: верую, Господи! И поклонился Ему. И сказал Иисус: на суд пришел Я в мир сей, чтобы невидящие видели, а видящие стали слепы. Услышав это, некоторые из фарисеев, бывших с Ним, сказали Ему: неужели и мы слепы? Иисус сказал им: если бы вы были слепы, то не имели бы [на] [себе] греха; но как вы говорите, что видите, то грех остается на вас (Иоанна 9).

На жаль, не шмат маю чым падзяліцца з нядзельных чытанняў. Ляглі мне на сэрца дзве справы.

Бог глядзіць на сэрца

У першым чытанні Божы памазаннік Самуіл не можа ўбачыць будучага Цара Ізраіля. Бог паказвае прычыну: не смотри на вид его и на высоту роста его; Я отринул его; Я [смотрю не так], как смотрит человек; ибо человек смотрит на лице, а Господь смотрит на сердце. Нават выбраннік Божы Самуіл ацэньвае людзей перш за ўсё па іх знешніх рысах! А што ўжо казаць пра нас! Мы ўсе гэтаксама глядзім на чалавека? ацэньваем людзей паводле таго, як яны выглядаюць, што гавораць, што кажуць пра іх іншыя, што яны зрабілі, якія маюць сувязі і г.д. Мала хто з нас пры першай сустрэчы з чалавекам стараецца ўбачыць яго ўнутраны свет, намеры яго сэрца. Асабіста мяне Бог шмат разоў вучыў, што першае захапленне чалавекам яшчэ ні аб чым не гаворыць. Бывае, праходзіць год – два, і ты раптам заўважаеш багацце ўнутранага свету нейкага чалавека, на якога раней нават не звяртаў увагі. Не звяртаў увагі, бо заўважаў усё больш у людзях толькі знешнія рысы ці якасці. А тут была шэрая, ціхая мыш… Маю шмат такіх гісторый. І не раз пасля толькі сам сабе здзіўляюся: як я мог не заўважыць такое класнае Божае дзіця?

Бог глядзіць і вучыць глядзець на сэрца, хаця гэта і складана. Часам можна рабіць вялікія справы для Бога, але мець не да канца чыстыя намеры (напрыклад, калі заадно чалавек шукае славы, прызнання, падзякі за нашу «пакору»). У такім выпадку нашыя высілкі і духоўны плён будуць мізэрныя. Зусім інакш адбываецца, калі мы штосьці робім са шчырым сэрцам, шчырымі намерамі. Чалавек тады можа нават памыляцца, але памылкі тыя не будуць трагедыяй, бо чалавек меў шчырыя намеры, шукаў дабра, праўды і справядлівасці. Памылкі не могуць аддаліць ад Бога, калі ёсць шчырае і добрае сэрца. Хутчэй, нашае гэтак званае беспамылковае жыццё, але з нячыстымі намерамі закрые ад нас Божае Аблічча. Менавіта таму некаторыя ярыя камуністы маглі стаць пасля радыкальнымі веруючымі і то без “паказухі”, якую мы сёння часта бачым. Людзі проста ў свой час моцна верылі ў тое, чым жылі. Не крывілі душой, шукалі дабра і справядлівасці, хаця і памылковымі шляхамі. І менавіта гэтая шчырасць іх і ўратавала. Тое самае можна сказаць пра апостала Паўла, св. Аўгустына ды іншых.

У сувязі з гэтым хачу падзяліцца з вамі прароцтвам, якое мы атрымалі ад Госпада падчас аднаго малітоўнага служэння: Не всякий выходящий в поле сеять думает о росте семени. Не всякий отдавший последнюю рубаху думает о нужде другого. Не всякое успешное дело во Имя Бога закончится прославлением Бога.

Езус сустракаецца з намі два разы?

Менавіта такі вобраз і такое пытанне нарадзілася ў мяне пасля прачытання евангельскага тэксту. Першы раз мужчына сустракаецца з Езусам у хвіліну аздараўлення. Шчыра кажучы, нічога мудронага. Бяда многіх з нас прыводзіць да Бога. Але гэтага мала. Калі фарысеі просяць мужчыну паказаць ім Езуса, той не здольны. Мне бачыцца ў гэтым пэўная сімволіка. Калі мы прымаем Бога толькі на ўзроўні рашэння нашых праблемаў, то мы не можам паказаць Яго іншым, бо мы Яго яшчэ і самі добра не ўбачылі, і не ведаем. Нашы вочы былі заслепленыя нашай бядой. Мы думалі пра сябе, а не пра Таго, хто нас аздараўляе. І менавіта таму Езус адшуквае мужчыну другі раз. Бо павінна адбыцца сустрэча на ўзроўні сэрца, на ўзроўні захаплення і любові. І яна адбываецца. І гэтая новая сустрэча зусім іншая, яна поўная пакоры, прагнення: ты веруешь ли в Сына Божия? Он отвечал и сказал: а кто Он, Господи, чтобы мне веровать в Него? Иисус сказал ему: и видел ты Его, и Он говорит с тобою. Он же сказал: верую, Господи! И поклонился Ему.

Не ведаю, але думаю, што шмат хрысціянаў сустракае Госпада два разы. Першая сустрэча нараджае радасць, энтузіязм, з’яўляюцца нейкія новыя перспектывы. Другая сустрэча прыносіць захапленне. Яна адбываецца на ўзроўні шчырага і простага сэрца, якога шукае Бог і на якое глядзіць з любоўю (як мы чыталі ў першым чытанні). Гэтае наша сэрца прымае Бога ўжо не таму, што Ён нешта зрабіў для мяне, а таму што па іншаму проста нельга. І тут ужо ідзе размова пра сэрца, якое палюбіла… Магчыма, у некага гэтыя дзве сустрэчы адбываюцца адначасна. Аднак, здаецца, для большасці (у лепшым выпадку) паміж імі праходзяць цэлыя гады.

КАБ СЛОВА СТАЛАСЯ ЦЕЛАМ


1) Запрашаю паназіраць, ці пры сустрэчы з людзьмі я гляджу на намеры сэрца, ці толькі на знешнія рысы і якасці?Ці я сам дбаю пра чыстасць маіх намераў альбо дабіваюся нейкага знешняга прызнання?
2) Ці адбылася ў маім жыцці «другая» сустрэча з Богам?